Wygoda - do oceny subiektywnej po przymierzeniu kasku. Zasada jest jedna: podczas mierzenia kasku nic nie moze cię uciskać,

Bezpieczeństwo - temat bardzo obszerny i często zniekształcony przez marketing producentów kasków. Chyba jedyne obiektywne parametry definiujące bezpieczeństwo to atesty i wyniki crash testów. Oto podstawowe normy,certyfikaty i atesty:

  • ECE 22-05, europejski certyfikat i norma bez które kask nie jest dopuszczony do sprzedaży i staje sie nielegalny w Europie! Jest to norma najbardziej liberalna i co za tym idzie praktycznie nic nie znaczy. Pomiary obejmują zestaw 5-6 punktów pomiarowych, bez testu na przebicie skorupy. Ten test przechodzą nawet najtańsze chinczyki.
  • DOT, amerykańska norma,znacznie bardziej wymagająca niż ECE, obejmuje znacznie więcej uderzeń, nie w określony punktach, a strefach kasku. Dodatkowo DOT obejmuje test penetracji skorupy,a testy wykonywane są przy symulacji większych prędkości, dlatego kaski z norma DOT są z definicji cięższe niż te z ECE, bo ich skorupa jest po prostu bardziej wytrzymała.
  • SNEL, najbardziej restrykcyjna norma, która obejmuje szereg badań pokrywających sie z ECE i DOT, ale wykonywanych znacznie precyzyjniej. Dodatkowo SNEL bada wytrzymałość części szczękowej i odporności wizjera.

Dokonując wyboru najlepiej upewnić się, które certyfikaty kask posiada i wybrać ten, który ma ich najwiecej, co powinno teoretycznie świadczyć o jego bezpieczeństwie. Cena nie jest wyznacznikiem bezpieczeństwa!

Materiał i waga- niewątpliwie materiał z jakiego wykonany jest kask jest istotny dla bezpieczeństwa ale i dla ceny. Dodatkowo często jest elementem wykorzystywanym marketingowo i cena (uzależniona od materiału) może rosnąć nieproporcjonalnie do bezpieczeństwa. Rodzaje materiałów:

  • LAMINATY - najdroższa technologia wykorzystująca rożne włókna łączone warstwami przy pomocy żywic mająca na celu zwiększenie bezpieczeństwa, poprzez lepsze rozproszenie energii uderzenia. Znaczenie ma tu rodzaj użytego materiału, sposób jego łączenia, struktura itp.
    • włókno szklane – charakteryzujące się sztywnością oraz wysoką wytrzymałością
    • Karbon – włókno węglowe, super lekkie, posiadające wielowarstwową strukturę, która jest bardzo wytrzymała oraz odporna na odkształcenia. Różni producenci używają różnych gatunków włókna węglowego dla podwyższenia jego parametrów.
    • Kevlar - stworzony i opatentowany przez firmę DuPont, ekstremalnie wytrzymały materiał, najczęściej używany w przemyśle zbrojeniowym, używany jako dodatek w skorupach kompozytowych.
    • Kompozyty – tak określa się kaski zbudowane z mieszaniny laminatów w różnych proporcjach i różnej ilości warstw w rożnych strefach kasku dla optymalizacji wagi, bezpieczeństwa i wyważenia kasku.
    • Kask kompozytowy: to Icon Variant
  • TWORZYWA SZTUCZNE – tańsze ale równie wytrzymałe materiały do produkcji skorup motocyklowych - ABS, poliwęglan, tworzywo termoplastyczne – to mieszaniny tworzyw sztucznych, potocznie zwanych plastikami, zapewniających różne poziomy wytrzymałości i odporności. Na finalna masę kasku wpływa rodzaj kasku (szczękowy, oferty lub z otwierana szczeka), rodzaj tworzywa i grubość skorupy. Warto zwrócić uwagę, że niektórzy producenci kasków stawiają na jego wagę, czyniąc z niej najwieksza zaletę kasku podczas kiedy inni producenci produkują kaski karbonowe, które wagą się nie wyróżniają...

Wentylacja - im lepsza, im wiecej otworów i regulacji tym lepiej, jeśli będziecie głównie jeździć w lecie więc na pewno docenicie wiatr we włosach.

Wyciągane wnętrze - obowiązkowo wyciągane w całości i prane regularnie, inaczej po kilku tygodniach zaczniecie szukać nowego kasku z powodu przykrego zapachu.

Zapięcie DD - jedyne homologowane do sportu i 100% niezawodne. Nawet jeśli nie planujesz jeździć na tor, czy nie warto korzystać z tego co sprawdziło sie w sporcie?

Łatwy mechanizm wymiany szyby - jesli będziesz nawijał kilometry to szybko docenisz możliwość błyskawicznej wymiany szyby np. Na przyciemnioną Podczas słonecznej pogody

Dostępność akcesoriów - ważne abyś do kasku mógł dokupić dodatkowe szyby, wewnętrzną wysciołkę, lub plastikowe osłony wlotów powietrza. Awarie zdążają sie nawet markowym wyrobom, a wtedy bez dostępu do akcesoriów musisz szukać nowego kasku.

Na końcu wymienię wygląd kasku i grafikę - zawsze modny czarny? Czy malowanie, które bedzie bardziej widoczne na ulicy i nie spowoduje poparzeń podczas ściągania po sierpniowej przejażdżce w południe, a przy okazji wyrazi coś wiecej niż głębię czarnej dziury...

Kask koniecznie przed zakupem trzeba dokładnie przymierzyć.

Jak mierzyć kask:

  1. Kask powinien dokładnie przylegać do głowy, powinien być ciasny ale wygodny, przy czym nie moze nigdzie uciskać punktowo, szczególnie skroni lub potylicy.
  2. Kask moze uciskać policzki (nawet je wypychać i deformować) ale bez poczucia dyskomfortu.
  3. Kask absolutnie nie moze obracać sie na głowie. Minimalny dopuszczalny ruch to ruch razem ze "skorą".
  4. Podczas mierzenia najlepiej ponosić wybrany, kask nawet 15 min na głowie.